وبلاگ آرشاپت

نژاد سگ شیتزو

نژاد سگ شیتزو

نژاد سگ شیتزو

نژاد سگ  شیتزو جزء نژاد سگ های عروسکی و یکی از محبوب ترین ومعروف ترین نژاد های سگ در  جهان  هستند محبوبیت این نژاد گاهی به حدی است که با وجود تنوع بسیار زیاد که در سگ های گونه عروسکی وجود دارد  عده ای این نژاد را حتی با وجود قیمت بالا به موارد دیگر ترجیح می دهند.

نژاد سگ شیتزو

 

شیتزو در حقیقت کلمه ای چینی و به معنی شیر کوچک  می باشد، اما باید گفت که نژاد سگ شیتزو برخلاف معنی نام آن هیچ نشانه ای از خوی درنده ندارد. نژاد سگ شیتزو سگی با انرژی و بسیار با محبت است عاشق دوست داشته شدن و عشق ورزیدن است. نژاد سگ شیتزوبیشتر به سگ عروسکی معروف است.

 

نژاد سگ شیتزو معمولا   بسیار قوی و سالم  می باشد ، گرچه  این نوع سگ ها از برخی مشکلات سلامتی رنج می برند. به عنوان مثال حفره پوزه سگ، کوچک و کوتاه است که این کار می تواند تنفس را برای آنهاکمی مشکل کند.

به همین دلیل ممکن است هنگام خوابیدن خروپف کند، امااین مسئله برای نژاد شیتزو مشکل آفرین نخواهد بود. یکی دیگر از مشکلات عمومی این نژاد، چشم های برجسته سگ است. این برجستگی چشم های سگ نژاد شیتزو را آسیب پذیر کرده و در مواردی منجر به زخم در چشم های حیوان خانگی شما می شود.

 

 

مشخصات  ظاهری نژاد سگ شیتزو

 

سگ نژاد شیتزو یک سگ کوچک با پوزه بسیار کوچکی نسبت به سگ های دیگر است این سگ چشم های معمولاً تیره و گود رفته  دارند. یکی از مهمترین ویژگی مهم نژاد سگ شیتزو موهای بدنش است. شیتزو دارای مو های نرم ضخیم و بسیار بلند است که جزء ویژگی های نژادی این حیوان است.

 

 

این حیوان همچنین گوش های افتاده ای دارد . این گوش ها به وسیله مو های پر مانندی پوشیده شده است. یک دم پشمالونیز در انتهای بدن این سگها وجود دارد.

 

مو های جلوی صورت و پیشانی نژاد سگ شیتزو بسیار بلند می باشد. به همین علت معمولا مو های این سگ را  با یک روبان بالای سرش می بندند که سگ بتواند به راحتی اطرافش را ببیند.

 

ویژگی سگ شیتزو

 

رنگ بندی نژاد سگ شیتزو

 

نژاد سگ شیتزو از جمله نژاد هایی است که در بیشتر  رنگ ها دیده می شود. رنگ های سفید، قهوه ای، مشکی و خاکستری در کشور ما وجود دارد . اما رنگ های جگری، آبی و بلوطی هم از این رنگ دیده شده است .

این سگ ها معمولاً بینی  تیره  دارند به جز در رنگ جگری که بینی هم جگری رنگ است و در موارد خاکستری که بینی کمی سفید دیده می شود.

 

نحوه نگهداری سگ شیتزو

 

نژاد سگ شیتزو  خیلی راحت خودش روبا زندگی اطراف خود  وفق می دهد و یه راحتی  تو یه آپارتمان کوچیک تو شهر یا یه خونه بزرگ خارج شهر زندگی می کند. قطعا این نوع  سگها  خونگی هستند و نباید بیرون از خانه زندگی کند. همچنین این سگها  از پیاده روی های کوتاه روزانه خوششان می اید.

این سگ ها خیلی سگ فعالی نیست. نژاد سگ شیتزو نسبت به گرما حساس است . باید تو خونه و جایی که تهویه هوا داره، نگهداری بشه تا گرما زده نشود. جلوی بدن نژاد سگ شیتزو سنگین است  و به جلو میفته و باعث صدمه یا ضربه به سراو می شود. وقتی شیتزو رو بغل میکنین، خیلی مواظب باشید.

از سگ خود در خانه بیشتر مراقیت کنید و نذارین از دست یا مبل ها بپره. به طور کلی  شیتزوها ذاتا گوشه گیر و دوست داشتنی هستند، و خیلی زود نسبت به محیط اطرافشون آشنا و تربیت شوند.

 

تغذیه نژاد سگ شیتزو

 

غذای که بیشتر برای سگ شیتزو مناسب است و پیشنهاد می شود  روزانه از آن استفاده کند  نیم تا یک لیوان غذای خشک با کیفیت در روزاست . میزان غذایی که سگ شیتزو نیاز دارد به اندازه، سن، ساختار بدن، متابولیسم و میزان فعالیت سگ بستگی دارد. لازم به گفتن نیست که یه سگ فعال بیشتر از یه سگ تنبل به غذا نیاز داره. کیفیت غذا برای این سگها مهم است هر چه  کیفیت بهتر باشه، سگ بیشتر تغذیه می کند.

 

 

در هشت هفته اول وزن شیتزو به ۱٫۲۵۰ گرم بیشتر نمی رسد بنابراین می توان گفت  که ابن نوع سگ ها جثه  فوق العاده ضعیفی دارند ، اما خوشبختانه خیلی زود و به سرعت رشد می کنند و بزرگ می شوند و در هفت ماه اول به وزن ۵ تا ۷ کیلوگرم که به اندازه وزن یک سگ بالغ شیتزو است می رسند.

 

از ویژگی های مهم  این نژاد صورت زیبا و دوست داشتنی آنها است که هر مخاطبی را جذب خود می کند، اما این صورت می تواند مشکلاتی را هم برای سگ شما به همراه داشته باشد از جمله خر و پف کردن، خس خس کردن که در طول خواب اتفاق می افتد

 

ویژگی سگ شیتزو چیست

نژاد سگ  شیتزو بسیار باهوش و پرانرژی است این نوع سگ ها  قدرت یادگیری بالا دارند  و نیازمند توجه و محبت زیاد هستند سگ شیتزو آموزش های مثبت و منفی را را به آسانی فرامی گیرد.

بنابراین باید زمان بیشتری برای نژاد سگ شیتزو  بگذارید و صبور باشید.شیتزوها عاشق پیاده روی هستند و برای محیط های آپارتمانی – شهری سگ مناسبی برای نگهداری می باشند.این سگ با اطراف خود به راحتی ارتباط برقرار می کند.

اگر فرزند کوچک در خانه داربد ، کمی باید احتیاط کنید.زیرا این نژاد سگ کمی آسیب پذیر بوده و هنگام بغل کردن و فشار دادن سگ توسط کودکان، امکان آسیب آنها محتمل است.

همچنین نژاد شیتزو عاشق سفرکردن است.ولی باید مراقب باشید،سگ دچار گرمازدگی نشود.سگ نژاد شیتزو به آب و هوای گرم کمی حساس است و در هنگام سفرحتما درباکس مخصوص به خود قرارگیرد تا آسیبی نبیند.

 

نکاتی که در مورد نژاد سگ شیتزو باید رعایت کنید

-تا زمانی که سگ شیتزوی شما آموزش‌های لازم را ندیده است، اجازه ندهید به  تنهایی در خانه بچرخد.

-صورت صاف سگ شیتزو او را بیشتر  در معرض حملات قلبی قرار می‌دهد، زیرا بینی کوچک این سگ  هوایی که وارد شش‌هایش می‌شود به اندازه کافی خنک  نمی کند بنابر این، در روزهای گرم تابستان، بهتر است شیتزوی خود را در محیط مطبوع خانه نگه دارید. تا از گرما زدگی او جلوگیری شود.

 

 

تغذیه نژاد سگ شیتزو

 

-موهای سگ خود را روزانه  شانه بزنید.

-سگ نژاد شیتزو گاهی اوقات کمی خس خس و خر و پف می‌کند و نسبت به سایر نژادها، در معرض بیماری‌های دهان و دندان قرار دارد.

 

 

وزن و اندازه استاندارد نژاد سگ های شیتزو چقدر است؟

سگ‌های شیتزوی نر و ماده تقریبا اندازه یکسانی دارند و قد هر کدام از 22 تا 26 سانتی متر و وزن‌شان 4 الی 7 کیلوگرم است.

 

 

 

 و ویژگی‌های شخصیتی نژاد سگ شیتزو چیست؟

به طور کلی بیشتر نژادهای مختلف با هدف خاصی تولید مثل و پرورش یافته‌اند.بنابراین می توان گفت که ، هدف از تولید سگ شیتزو بیشتر به این علت است که این سگ همراه و دوست وفادار و خوبی برای انسان‌ها است.

سگ‌های شیتزو علاقه زیاد دارند که در کنار صاحب خود باشند.بنابر این از سگ خود انتظار شکار یا نگهبانی نداشته باشید. مهم‌ترین ویژگی سگ شیتزو، خونگرمی و مهربانی بی نظیر اوست. در حقیقت زمانی که نژاد سگ شیتزو در کنار شما و خانواده شما است، شادترین موجود دنیا محسوب می شود  بخصوص اگر به او محبت و توجه داشته باشید.

 

 

انواع بیماری های نژاد سگ شیتزو

 

سنگ مثانه و عفونت مثانه بیماری سنگ مثانه یک از بیماری های شایع در این سگ محسوب می شود. این بیماری  دلایل مختلفی دارد، مصرف بالای پروتئین، منیزیم و فسفر در رژیم غذایی و یا طولانی شدن فاصله بین تخلیه ادرار از مهم‌ترین این عوامل محسوب می‌شودند.

درصورتی که ادرار  سگ شیتزوی شما  دچار مشکل شده، در ادرارش خون مشاهده می‌شود یا میل و اشتهای خود را از دست داده است، حتما او را نزد یک دامپزشک ببرید.

 

مشکلات چشم 

نژاد سگ شیتزو به طور کلی  چشمان  درشتی دارد، به همین دلیل چشم‌ها در معرض آسیب‌ها و مشکلات زیادی قرار می گیرندکه در اینجابه برخی  از آنها اشاره شده است

-خشکی چشم : خشکی و تورم قرنیه ممکن است به صورت هم‌زمان یا جدا از هم برای این نوع سگ  اتفاق بی‌افتد. خشکی چشم زمانی اتفاق می‌افتد که چشم‌ها اشک کافی تولید نمی‌کنند. دامپزشک در صورت تشخیص می‌تواند با درمان دارویی سگ شما را درمان کند.

تورم قرنیه هم حالتی است که یک ناحیه‌های سیاه رنگ در قرنیه و مخصوصا در کنار بینی سگ ایجاد می‌شود. درصورتی‌که این سیاهی تمام چشم را بپوشاند، می‌تواند سگ شما را نابینا کند. این مسئله هم با دارو قابل درمان است. البته معمولا درمان این دو بیماری زمان‌بر خواهد بود.

-برآمدگی  چشم ها : زمانی که توپی چشم از حدقه بیرون می‌آید و پلک در پشت آن قرار می‌گیرد.

-رشد افراطی مژه ها : رشد بیش از حد مژه‌ها که در نتیجه آن مژه‌ها روی چشم قرار می‌گیرند.

 

عفونت‌های گوش سگ شیتزو به واسطه گوش‌های افتاده‌ای که‌دارد، در معرض عفونت گوش بیشتر قرار می‌گیرد. افتادگی گوش‌ها محیط تاریک و گرمی برای رشد باکتری‌ها فراهم می‌کند و درصورتیکه این ناحیه را بطور مداوم مورد بررسی قرار ندهید، ممکن است دچار عفونت شود.

 

بهداشت و نگهداری از پوست و موی بدن نژاد سگ شیتزو

پوشش بدن شیتزو بسیار زیبا است و در رنگ‌های سیاه، سیاه و سفید، خاکستری و سفید و قرمز و سفید دیده می‌شود. اگر صاحب یک شیتزو باشید، نگهداری از مو و پوشش بدنش برای شما جالب و دوست داشتنی خواهد بود. برای آنکه موها در هم تنیده نشوند، لازم است هر روز موهای شیتزوی خود را شانه بزنید. همچنین یکبار حمام کردن در هفته برای شیتزوی شما مناسب خواهد بود. هرچند شاید در نتیجه این کار از زیبایی و جلوه شیتزوی شما کاسته شود، اما نگهداری از او برای شما راحت‌تر خواهد بود.

در صورتی‌که موهای شیتزوی خود را کوتاه کرده‌اید و می‌خواهید به همین کوتاهی بماند، لازم است حداقل هر 6 تا 8 هفته نزد یک آرایشگر بروید. درصورتی هم که خودتان کار آرایشگری و اصلاح موهایش را انجام می‌دهید، سعی کنید تجربه خوبی برای خودتان و سگ‌تان ایجاد کنید تا هم با شما همکاری کند و هم لذت انجام این کار برای شما دوچندان شود.

 

 

سگ شیتزو با کودکان و سایر حیوانات خانگی چه رفتاری دارد؟

 

سگ شیتزو، یک سگ خانواده فوق العاده است. شیتزوها با سایر سگ‌ها و حیوانات خانگی به خوبی کنار می آیند و به لطف شخصیت آرام و مطیعی که دارند، دوست خوبی برای کودکان هستند. البته بهتر است به کودکان خود بیاموزید که نشسته با شیتزوی شما بازی کنند، زیرا اندازه کوچک شیتزو او را در معرض آسیب‌ها و  خطرات زیادی قرار می‌دهد. همچنین به کودکان خود بیاموزید که انگشتان‌شان را از چشم‌های برآمده و درشت شیتزو دور نگهدارند تا چشم‌ها آسیبی نبینند.

 

میزان بازیگوشی سگ شیتزو

برخی از سگ ها توله سگ های همیشگی هستند. همیشه در حال انجام یک بازی هستند در حالی که دیگران جدی تر و آرام بخش هستند. اگرچه یک توله سگ بازیگوش دوستانه به نظر می رسد ، در نظر بگیرید که هر روز چند بازی می توانید انجام دهید ، یا بچه هایی دارید یا سگ های دیگری که می توانند به عنوان همبازی های سگ در کنار هم قرار بگیرند.

این نژاد برای نگهداری در آپارتمان مناسب است ولی باید در طول روز به میزان کافی فعالیت بدنی داشته باشد. در داخل خانه بسیار آرام است و می توانید این سگ را به راحتی در خانه نگهداری کنید. یک حیاط کوچک یا تراس آپارتمان شما، برای جنب و جوش و انجام فعالیت های بدنی روزانه او کافی است.

“برای مشاهده نمونه ی سگ های آرشاپت به صفحه ی گالری مراجعه کنید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *